Nieuwsbrief 2012/1 (april)
met Financieel jaarverslag 2011 | >> Nieuwsbrief 2012/2 | >> Nieuwsbrieven |
door Jef Schaap | ||
Stichting Burung Manyar zoekt op korte termijn een medewerker/ster om te helpen bij… >> lees verder | ||
* De laatste nieuwsbrief verscheen in juli 2011 met een korte aanvulling in november. Het is dus hoog tijd voor deze nieuwe nieuwsbrief, de eerste in 2012. |
FACEBOOK Op initiatief en met hulp van een donateur heeft de Stichting een netwerk op Facebook opgebouwd. De pagina van Jef Schaap staat voornamelijk in het teken van Burung Manyar en is gekoppeld aan een stichtingspagina. Deze pagina’s zijn weer lid van diverse groepen, zoals het Indonesische nierpatiëntenforum Sayang Ginjal, de Nierpatiënten Vereniging Nederland en Nier-getransplanteerden. Verder zijn er verbindingen met organisaties met wie de Stichting regelmatig nauw samenwerkt. Als het zich voordoet, participeert de Stichting in discussies of start een discussie. Verder worden via regelmatig geplaatste eigen berichten het werk en de naam van de Stichting breder bekend gemaakt. Voorts blijken met name internationale contacten razendsnel gelegd te kunnen worden, zodat regelmatig contact met Fitri, de vrouw van Muhammad, en intensieve communicatie met Ary mogelijk zijn. Via deze weg zullen in de toekomst ook sponsoracties en uitnodigingen om donateur te worden snel en zo breed mogelijk verspreid gaan worden. Zo is er |
|||||
rond World Kidney Day 8 maart 2012 veel activiteit ontwikkeld. Acties via Facebook zullen altijd gekoppeld worden aan informatie via onze website en mailing aan onze donateurs, sponsors, medewerkers en overige relaties. |
|||||
MEDICIJNZENDINGEN Die donateur- en sponsorwerving begint belangrijker dan ooit te worden. Ons meest directe doel was zoveel mogelijk patiënten van medicijnen te voorzien uit restvoorraden die in Nederland niet meer gebruikt werden. De Inspectie van de Gezondheidszorg heeft ons erop gewezen, dat wij artikelen in de Geneesmiddelenwet overtreden, als wij ingezamelde medicijnen naar Indonesië sturen. Deze vorm van hulpverlening zal daardoor helaas niet meer kunnen plaatsvinden. Dat betekent dat onze patiënten vanaf nu volledig op financiële hulp zijn aangewezen en dat het bestuur voor de taak staat het fonds uit te bouwen. Daarmee wordt bedoeld, dat het niet alleen gaat om hulp in de vorm van de medicijnverstrekking op korte termijn, maar ook om het opbouwen van een garantiefonds voor de langere termijn. Uw donaties zijn dan ook harder nodig dan ooit. |
|||||
SPONSORING Het is dus nodig om de totale inkomsten per jaar te vergroten om enerzijds de noodzakelijke medicijnen vanaf januari 2013 te kunnen kopen en anderzijds de opbouw van ons garantiefonds niet in gevaar te brengen. We zijn op zoek naar sponsors die grotere eenheden (bijvoorbeeld een half of heel jaar van een patiënt) voor hun rekening willen gaan nemen. De website is daarop ingericht en brieven en folders zijn klaar. De eerste aanvragen zijn de deur uit. Om via diverse kanalen nieuwe donateurs te werven, maar ook om eventuele sponsors rechtstreeks te benaderen wordt er op dit moment gewerkt aan een promotiefilm. Een professionele editor, Tomas Fransen is bereid het werk gratis bij wijze van sponsoring voor ons te doen. Het te gebruiken film- en fotomateriaal is tijdens het werkbezoek van mei 2011 door Jef Schaap gemaakt. |
Tomas Fransen |
FINANCIEEL JAARVERSLAG 2011 De Jaarrekening 2011 is opgesteld door Administratiekantoor Swinkels en Tuijtel en op 12 april door het bestuur bevestigd en gepubliceerd op de website. Alle donaties en sponsorgelden komen zoveel mogelijk ten goede aan de medicijnvoorziening, tenzij de donateur of sponsor een ander doel aangeeft. |
|||||
De kosten van een werkbezoek aan Indonesië om alle patiënten de nodige medicijnen te verstrekken en financiële regelingen te treffen om die aan te schaffen voor een termijn van ongeveer twee jaar worden bij voorkeur betaald uit de rentes van onze bank- en spaartegoeden en uit, weliswaar zeldzame, speciale sponsoring. Overheadkosten worden allereerst gedekt door inkomsten uit de verkoop van tweedehands boeken en cd’s. Deze kosten bedragen in 2011 iets meer dan 2% van de ontvangen donaties en sponsorgelden. Dat is ruim onder het statutair vastgelegde maximum van 5%. |
Ontvangen donaties | € 5.718,00 | Algemene kosten | € 198,00 | ||||
Donatie uit boekverkoop | € 73,00 | ||||||
Totaal overhead | € 125,00 | ||||||
Rentes | € 1.261,00 | Medicijntransport | € 2.091,00 | ||||
Uitgaven t.b.v. Ary | € 3.687,00 | ||||||
Reserve + garantiefonds | € 1.067,00 | ||||||
Totaal | € 6.979,00 | € 6.979,00 | |||||
>> naar boven | >> Nieuwsbrieven |